Adviseur Strategische Huisvesting

Mariënburg 30, 6511 PS Nijmegen, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 16 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

10 mrt 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

27 jun 2025

Omschrijving

De kantoorhuisvesting van de gemeente loopt qua omvang en functionaliteit tegen grenzen aan en leidt tot een tekort aan passende werkplekken. Er komen steeds meer vragen vanuit de organisatie voor kleine en grotere aanpassingen in ruimte, functionaliteit en werkplekken in de dienstgebouwen. Het aantal medewerkers van de gemeente groeit, tegelijkertijd zien we ook een verandering in hoe medewerkers werken en wat dit vraagt van een kantoor. Hierdoor zal er voor de huidige dienstgebouwen voor de langere termijn onderzocht moeten worden hoe de gemeentelijke organisatie het beste kan worden gehuisvest.

Er is een integraal onderzoek uitgevoerd naar de huisvesting van de gemeente op langere termijn. Deze verkenning wordt nu uitgewerkt tot een advies om zo te komen tot een plan dat het beste aansluit bij de ontwikkeling en veranderende behoeftes van de organisatie. 

Een analyse van de organisatie heeft laten zien dat er op een drietal sporen ontwikkeling noodzakelijk is. In 2024 is dit richtinggevend uitgewerkt langs de lijnen: ambtelijk vakmanschap; hoe we werken en organiseren en sturing en inrichting. De ontwikkeling gaat in de basis over ‘de cultuur’ in de organisatie. Met interventies op gedrag, houding, competenties en vaardigheden zal de komende jaren gewerkt worden aan een ‘warm zakelijke’ organisatie, waarin afspraken worden gemaakt en nagekomen, waarin resultaten worden gehaald door vertrouwen te geven, verantwoordelijkheid te nemen en verantwoording af te leggen. Deze nieuwe manier van werken moet zich vertalen in een huisvestingsvisie waar een uitgewerkte kantoorinrichting met de juiste balans tussen verschillende soorten werkplekken op aan moet sluiten.  

De publieksruimtes en balies in de dienstgebouwen en buitenlocaties moeten aansluiten bij de behoefte en ontwikkelingen in dienstverlening op lange termijn. Vanuit de visie op dienstverlening met de Nijmegenaar centraal is het dus ook van belang naar de inwoners en de stad te kijken in het huisvestingsplan. Uiteraard spelen ook financiën, haalbaarheid, duurzaamheid, de impact op de organisatie en op de stadsontwikkeling een grote rol in de afwegingen over het beste scenario.

Er is al veel voorwerk verricht. De opdracht is om wat er nu ligt verder uit te werken en een huisvestingsvisie die aansluit bij de organisatieontwikkeling en de nieuwe manier van werken uit te werken en bij interne en externe stakeholders te toetsen. Hiermee kan een breed gedragen huisvestingsplan voor de gemeente Nijmegen opgeleverd worden. Je maakt als deskundig adviseur deel uit van een projectteam, met deelname vanuit FZ, Vastgoed, P&O en financiën, dat je voor onderzoek en organiseren kan ondersteunen. Voor specifieke onderdelen zal aangesloten worden door collega’s van stadsontwikkeling, duurzaamheid, dienstverlening en communicatie.  

Eisen

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo master niveau;

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met vergelijkbare huisvestingsvraagstukken voor gemeenten of vergelijkbare overheidsorganisaties;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur strategische huisvesting;

  4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het uitwerken van huisvestingsplannen ter ondersteuning van organisatievisie of de werkvisie;

  5. Per direct beschikbaar en geen concrete vakantieplannen voor de komende 9 maanden (Benoem dit duidelijk in het cv).

Wensen en competenties

  1. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met vergelijkbare huisvestingsvraagstukken voor gemeenten of vergelijkbare overheidsorganisaties (60 punten);
        a. 3 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten);
        b. Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring (20 punten);
        c. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring (40 punten);
        d. Minimaal  5 jaar aantoonbare werkervaring (60 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het uitwerken van huisvestingsplannen ter ondersteuning van organisatievisie of de werkvisie, beschrijf dit in beknopte maar concrete voorbeelden (40 punten);
        a. geen concrete voorbeelden (0 punten);
        b. 1 concreet voorbeeld (20 punten);
        c. 2 concrete voorbeelden (40 punten).

Competenties

  • Aanpassingsvermogen;

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);

  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);

  • Luisteren;

  • Strategisch denken;

  • Politiek sensitief;

  • Resultaatgericht werken;

  • Samenwerken;

  • Kritisch;

  • Analyserend vermogen.

Organisatie en team

Werken voor de gemeente betekent werken voor een bestuur dat bijna 190.000 Nijmegenaren vertegenwoordigt. Dat doe je samen met ongeveer 2.000 collega's, die op hun eigen manier bijdragen aan de stad waar we zo trots op zijn. En dit doen we met hart voor de stad, en oog voor de toekomst. Voor én met de inwoners, instellingen en bedrijven in Nijmegen werken we aan de opgaven die in de stad en haar omgeving spelen. Daarbij is vertrouwen ons vertrekpunt, kiezen we voor contact, doen we gewoon wat nodig is en leren we van wat we doen.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 10 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 8 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen  

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.