Logo van Gemeente Hardenberg
Logo van Gemeente Hardenberg

Kwartiermaker implementatie projectcontrol

Stephanuspark 1, 7772 HZ Hardenberg, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

9 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Aanleiding

Het Ruimtelijk domein werkt aan steeds meer complexe gebiedsontwikkelingen, herstructureringsprojecten en woningbouwopgaven. Daarbij nemen de bestuurlijke druk financiële risico's en afhankelijkheden van externe partners toe. Om deze projecten goed te kunnen sturen, is een sterke en uniforme projectbeheersing nodig. Ook moet deze werkwijze aansluiten op de Planning & Control-cyclus (P&C-cyclus) van de gemeente. Daarom is tijdelijke inzet nodig van een Kwartiermaker Implementatie Projectcontrol.

Doel van de opdracht

De kwartiermaker bouwt in 6 maanden een professionele, stabiele en uniforme projectcontrol-functie voor gebiedsontwikkeling.

Dit helpt ons om:

  • Bestuurlijke voorspelbaarheid te vergroten.

  • Realistischer te plannen en middelen in te zetten.

  • Financiën en risico's beter te beheersen.

  • Eenduidige sturingsinformatie te leveren aan het (C)MT en college.

  • De samenwerking tussen projectteams, planeconomie en Finance & Control te versterken.

Het resultaat is een stevig en toekomstbestendig sturingsraamwerk dat volledig aansluit op de gemeentelijke P&C-cyclus.

Kernopgaven

  • Inrichten van projectcontrol

    • Ontwikkelen en invoeren van processen, overlegstructuren, rapportages en dashbords.

    • Verbeteren van digitalisering rondom planning, financiën, risico's en voorspelbaarheid.

  • Verbeteren van bestuurlijke sturing

    • Uitwerken van scenario's en risicoanalyses.

    • Helpen bij bestuurlijke duiding en voorspelbare besluitvorming.

  • Integratie met Planning & Control

    • Zorgen voor een goede aansluiting van projectinformatie op de P&C-cyclus (begroting, Meibrief, Novemberbrief, jaarverantwoording).

  • Capaciteits- en budgetsturing

    • Vertalen van capaciteitsbehoefte naar passende middelen en besluitvormingsroutes.

    • Adviseren bij de start en opzet van nieuwe gebiedsontwikkelingen.

  • Verbinding binnen en buiten het Ruimtelijk domein

    • Sparringpartner voor projectmanagers, planeconomen, juristen, bestuurders en externe partners.

    • Bewaken van opdrachtgeverschap en het maken van duidelijke afspraken.

Resultaten

Aan het einde van de opdracht levert de Kwartiermaker:

  • een werkend en geborgd projectcontrol-raamwerk;

  • uniforme dashboards met actuele stuurinformatie;

  • een betere aansluiting op de P&C-cyclus;

  • duidelijke rollen, processen en afspraken tussen teams en domeinen;

  • een betere bestuurlijke voorbereiding en voorspelbare besluitvorming;

  • versterkte risicobeheersing en financiële controle over het projectenportfolio.

  • overdracht van kennis en ervaring aan de nieuwe projectcontroller.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van Planologie, Bouwkunde, Bestuurskunde, Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie;
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkelingen;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met gebiedsontwikkeling bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het opbouwen van een projectcontrol organisatie, dit is expliciet benoemd in de werkervaring.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met gebiedsontwikkeling bij een gemeente (30 punten);
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkelingen (30 punten);
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO master niveau in de richting van Planologie, Bouwkunde, Bestuurskunde, Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het professionaliseren van Projectcontrol (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met financiële sturing/beheersing, risicomanagement, planeconomie, contractvorming en dashboards (10 punten).

Competenties

  • Bestuurlijk sensitief;
  • Analytisch sterk;
  • Strategisch, verbindend;
  • Scenario-denker;
  • Realistisch;
  • Gestructureerd.

Organisatie en team

Organisatie

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 5 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging

2x 6 maanden

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo