Logo van Gemeente Hardenberg
Logo van Gemeente Hardenberg

Adviseur openbare orde en veiligheid

Stephanuspark 1, 7772 HZ Hardenberg, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

9 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Aanleiding en doel van de opdracht

De gemeente wil haar aanpak van ondermijnende criminaliteit versterken en toekomstbestendig vormgeven. Zowel landelijke ontwikkelingen als de regionale dynamiek vragen om actualisatie van beleid en een stevige uitvoering. Met het oog op deze opgaven wordt projectmatige inzet gevraagd van een gedreven specialist om nieuw beleid op te zetten, dit te vertalen naar een concreet plan van aanpak en om de toepassing van de Wet Bibob te optimaliseren voor wat betreft beleid en uitvoering. Daarnaast bestaat de opdracht uit het inhoudelijk begeleiden van een startende medewerker die zich bezig gaat houden met het integraal oppakken van casuïstiek en het organiseren van integrale controles en preventieactiviteiten.

Doelstelling
Het doel van de opdracht is om te komen tot een actueel en uitvoerbaar ondermijningsbeleid, voorzien van een plan van aanpak, en een robuuste en actuele Bibob-beleidslijn, voorzien van een implementatieplan.

Resultaten / Op te leveren producten

  • Toekomstbestendig ondermijningsbeleid
    Een integraal en toekomstbestendig ondermijningsbeleid, gebaseerd op actuele dreigingsbeelden, analyses en bestuurlijke prioriteiten. Een plan van aanpak voor de implementatie van dit beleid, inclusief duidelijke doelen, interventies, rollen en verantwoordelijkheden. Afstemming met interne partners (veiligheid, handhaving, vergunningverlening, toezicht, sociaal domein) en relevante externe partners (politie, OM, RIEC).

  • Actualisatie en implementatie beleidslijn Bibob
    Een volledig geactualiseerde beleidslijn Bibob, passend bij de huidige wet- en regelgeving, de lokale/regionale context en met bestuurlijk draagvlak. Een uitvoeringsplan dat beschrijft hoe Bibob wordt toegepast in processen zoals vergunningverlening, vastgoedtransacties en subsidies. Een plan van aanpak voor de implementatie en het opzetten van een structuur voor de procesinrichting.

  • Vertegenwoordiging in Bibob-werkgroepen
    Actieve en deskundige deelname aan de lokale en regionale Bibob-werkgroep. Tijdige terugkoppeling naar de organisatie over relevante ontwikkelingen, signalen en beslispunten. Bijdrage aan uniformiteit en samenwerking binnen het regionale Bibob-netwerk.

  • Inhoudelijke begeleiding startende medewerker
    Uitleg van werkprocessen, informatiestromen en rollen. Hulp en advies ten aanzien van het integraal oppakken van casuïstiek. Begeleiding bij het opzetten van integrale controles en preventieactiviteiten.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Adviseur openbare orde en veiligheid bij een overheidsinstelling;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het opstellen van beleidsplannen op gebied van veiligheid bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO niveau in de richting bestuurskunde (veiligheid) (10 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring  in de afgelopen 8 jaar als Adviseur openbare orde en veiligheid bij een gemeente (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met ketenparters op het gebied van integrale controles (10 punten);

  • Minimaal 2 verschillende gemeentelijke opdrachtgevers waar Beleid voor ondermijning zijn opgesteld (40 punten).

Competenties

  • Sterke communicatieve vaardigheden;

  • Verbindend vermogen in samenwerkingsverbanden;

  • Nauwkeurig, gestructureerd en organisatorisch sterk;

  • Proactief en resultaatgericht.

Organisatie en team

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee

De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 22 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging

3x 6 maanden

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr