Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente De Bilt
Logo van Gemeente De Bilt

Projectleider Klimaat en Energietransitie

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

14 nov 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 16

Omschrijving

Opdracht

De Projectleider BBW is verantwoordelijk voor de integrale projectleiding van de vervolgfase van het project Collectieve Warmteoplossing Brandenburg-West. In deze fase worden de juridische en planologische voorbereidingen getroffen voor de wijziging van het omgevingsplan, wordt de wijk voorbereid op aansluiting op het ZLT-bronnet (zeer-laagtemperatuur) zoals het aardgasvrij ready maken en wordt gewerkt aan een concreet aanbod vanuit het op te richten publieke warmtebedrijf richting vastgoedeigenaren. De projectleider voert de regie op het proces, bewaakt de voortgang, kwaliteit, planning en financien, en zorgt voor samenhang tussen de verschillende werkstromen. De operationele uitvoering ligt bij interne medewerkers en externe adviseurs die onder verantwoordelijkheid van de projectleider werken.

Jouw taken en verantwoordelijkheden:

Kernverantwoordelijkheden

  • Leiden van de vervolgfase van het project Collectieve Warmteoplossing Brandenburg-West, inclusief planning, kwaliteit, risicos en resultaten.
  • Regie voeren op het proces: coordineren van alle betrokken partijen, bewaken van integraliteit en voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming.
  • Aansturen van interne en externe professionals (juridisch, technisch, financieel en communicatie).
  • Uitvoeren van de juridische en planologische voorbereiding van een warmtekavel volgens de Wet collectieve warmtevoorziening (WCW) en de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (WGIW).
  • Afstemmen met juridische adviseurs, stedenbouwkundigen, beleidsmedewerkers en het provinciale warmtebedrijf UWO.
  • Voorbereiden van besluitvorming voor college en gemeenteraad.
  • Coordineren van participatie en communicatie richting bewoners, VvEs en stakeholders.
  • Uitwerken van afspraken met woningcorporatie over kosten, baten, aansluitingen en contractvorming.
  • Ondersteunen van VvEs bij besluitvorming en Regie op advies aan particuliere woningeigenaren over verduurzaming.
  • Ontwikkelen van een menukaart met verduurzamingsopties voor verschillende woningtypen.
  • Coordineren van collectieve inkoopacties.
  • Afstemmen met het warmtebedrijf over het aanbod, de businesscase en de communicatie richting bewoners.
  • Onderzoeken van financieringsmogelijkheden, zoals subsidies, leningen en publieke bijdragen.

Eisen

  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van stedenbouw, warmtetransitie, duurzame warmte en/of aardgasvrije wijken.
  • Aantoonbare werkervaring met participatie en omgeving management gericht op energietransitie.
  • Aantoonbare werkervaring met college- en raadsprocedures, benoem dit duidelijk in het cv.
  • Aantoonbare werkervaring met projectleiding en het coordineren en aansturen van complexe trajecten, waarbij er meerdere stakeholders en processen integraal door elkaar heen lopen. (overzicht houden, processen effectief in te richten of bij te sturen en uiteenlopende belangen te verbinden).
  • Uurtarief maximaal 100,- exclusief btw en inclusief alle bijkomende kosten zoals reis- en verblijfkosten, en externe administratieve broker fee.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met warmte transitieprojecten binnen een gemeente.
  • Aantoonbare werkervaring met warmtewetgeving, waaronder de warmtewet.
  • Een afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau.
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van warmtetransitie, duurzame warmte en/of aardgasvrije wijken.

Competenties

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en een proactieve, oplossingsgerichte houding.
  • Leidinggevende competenties, met het vermogen om te sturen op samenwerking, proces en inhoud.
  • Sterk samenwerkend, inlevend en reflecterend vermogen, gericht op draagvlak, verbinding en vertrouwen.
  • Zelfstandigheid en eigenaarschap, met focus op resultaat en kwaliteit in een complexe bestuurlijke omgeving.
  • Visie en strategisch denkvermogen, met het vermogen om richting te geven, koers te houden en samenhang te creeren binnen complexe en meerjarige programmas en projecten.

Organisatie en team

Organisatie

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreeren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 26 november 2025, van 10.00 uur tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
Externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
Externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee

Externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Overige informatie

De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkeren

Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr