Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente De Bilt
Logo van Gemeente De Bilt

Concerncontroller

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

12 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als concerncontroller ben je de strategische co-piloot en onafhankelijk adviseur (kritische sparringpartner) van college, gemeenteraad, management en directie. Je opereert concernbreed en onafhankelijk van de uitvoerende afdelingen, waardoor je in staat bent om objectief te adviseren en de integraliteit van sturing en verantwoording te waarborgen. Je rapporteert rechtstreeks aan de Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur. Je kijkt verder dan de cijfers en waarborgt de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid. Je zorgt voor samenhang tussen beleid, prestaties, financien en risicos en vertaalt complexe vraagstukken naar heldere adviezen voor college, gemeenteraad en managementteam. Daarnaast adviseer je over vraagstukken rondom organisatieontwikkelingen. In deze rol geef je richting aan het financiele strategische beleid en adviseer je over investeringen, reserves, weerstandsvermogen en de financiele gezondheid van de gemeente. Je ontwikkelt en borgt de rechtmatigheidsverantwoording, coordineert audits en werkt aan een betrouwbaar systeem van interne beheersing en governance. Door risicomanagement en datagedreven sturing stevig te verankeren in de organisatie, maak jij het mogelijk dat we als gemeente beter kunnen sturen en verantwoorden.

Concreet betekent dit onder meer het volgende:
  • Je vertaalt de recent geactualiseerde Visie op Control in spelregels voor de inrichting en beheersing van het systeem, met een scherp oog voor risicomanagement.
  • Je bent verantwoordelijk voor het verder inrichten en doorontwikkelen van de VIC-functie ten behoeve van de rechtmatigheidsverantwoording, waarbij je met de organisatie toe werkt naar een in control statement.
  • Je bent verantwoordelijk voor het opzetten en onderhouden van een effectief risicomanagementsysteem en ziet toe op het periodiek actualiseren van risicos en beheersmaatregelen.
  • Je verricht periodiek 213A onderzoeken naar en adviseert met een concernbrede focus over haalbaarheid, doelmatigheid, rechtmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde en te voeren beleid, en doet aanbevelingen vanuit een onafhankelijke positie.
  • Je stelt in overleg met de directie bindende kaders en richtlijnen op voor de organisatie, ter verzekering van een effectieve en betrouwbare bedrijfsvoering.
  • Je adviseert bestuur en directie over de naleving van kaders en richtlijnen en de kwaliteit van de in het kader van de begroting, jaarrekening en periodieke management-rapportages overgelegde informatie;
  • Je ziet toe op de administratieve organisatie en de werking van de interne controle van de organisatie en adviseert de directie en strategisch managers hierin.
  • Je bent gericht op externe trends en ontwikkelingen en de vertaling daarvan naar adviezen voor rechtmatigheid, beheersing en sturing van de organisatie
  • Je neemt als onafhankelijk adviseur deel aan de vergaderingen van de directie en het MT en je bent sparringpartner voor beide.
  • Je bent tevens lid van team Concern control.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als concerncontroller binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met gemeentefinancien (BBV), de P&C cyclus, rechtmatigheid, interne en externe audits, risicomanagement, compliance en governance, benoem dit duidelijk in het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van bedrijfseconomie, accountancy of bedrijfskunde;
  • Een afgeronde postdoctorale opleiding Certified Public Controller (CPC), registeraccountant (RA), registercontroller (RC) of Register Operational Auditor (RO);
  • Aantoonbare werkervaring met Business Intelligence (BI)-tools, privacy, informatieveiligheid en datagedreven sturing;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van jaarplannen, beleidsstukken en adviezen voor bedrijfsverbetering.

Competenties

  • Verbindend en op de samenwerking gericht (bruggenbouwer)
  • Prettige communicator en sociaal vaardig
  • Analytisch
  • Onafhankelijk
  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Leiderschap zonder macht
  • Integriteit
  • Nauwkeurigheid
  • Visie en strategisch inzicht

Organisatie en team

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreeren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

Gespreksinformatie

Beoordeling Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zeist mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Zeist. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie
De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr