Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Baarn
Logo van Gemeente Baarn

Communicatieadviseur

Stationsweg 18, 3743 EN Baarn, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

14

Publicatiedatum:

12 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 14
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als communicatieadviseur bij de gemeente Baarn heb je zowel een strategische, als deels uitvoerende rol. Je adviseert de organisatie en het college van B&W en je werkt aan interne en externe projecten en communicatiemiddelen. Specifiek adviseer je een wethouder op de portefeuilles dienstverlening en openbare ruimte en adviseer je de directie op het gebied van interne communicatie. Omdat je werkt in een compacte organisatie, krijg je te maken met alle aspecten van gemeentelijke communicatie; van meerjarige projecten zoals de doorontwikkeling van onze ambtelijke organisatie of het beheer van ons intranet tot kleinere projecten zoals het herinrichten van straten. In deze opdracht houd je, je bezig met de communicatie omtrent de gemeenteraad verkiezingen in maart. Voor de verkiezingen vertaal je de ambities van het college naar een strategisch advies en de praktische uitwerking hiervan. Vervolgens werk je met collegas en externe partijen om de interne en externe communicatiemiddelen te ontwikkelen, te verspreiden en te evalueren. Om je werk te kunnen uitvoeren, werk je mee in het projectteam verkiezingen: een club met fijne en ambitieuze collegas die zich met veel enthousiasme inzetten om deze verkiezingen in Baarn weer correct en transparant te laten verlopen. Het projectteam overlegt iedere donderdagochtend om de werkzaamheden op elkaar af te stemmen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Een afgeronde hbo bachelor opleiding Communicatie
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur aan een bestuur(ders) of een directieteam binnen een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met communicatieprojecten op het gebied van verkiezingen
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als communicatieadviseur binnen een gemeente
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur BenW binnen een gemeente
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 12 jaar als communicatieadviseur binnen een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als communicatieadviseur verkiezingen binnen een gemeente
  • Afgeronde cursussen/opleidingen Factor C en overheidscommunicatie

Wensen en competenties

Competenties

  • Je bent in staat om de organisatie en het college van B&W gevraagd en ongevraagd te adviseren en te faciliteren om de communicatiedoelstellingen van de gemeente te realiseren
  • Je kunt goed schrijven en bent in staat om uitgebreide of complexe input om te zetten naar heldere boodschappen
  • Je bent goed in organiseren en laat je niet van de wijs brengen door piekdrukte of ad hoc werkzaamheden

Organisatie en team

Werken bij de lokale overheid is leuk; zeker bij de gemeente Baarn. Hier kun je je hart ophalen. Wij hebben ruim 155 medewerkers in dienst. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die hun nek durven uit te steken voor inwoner en organisatie. Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met collegas die graag voor elkaar klaar staan. Wij werken steeds meer in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collegas van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen. De organisatie is flink in beweging; loopbaan, mobiliteit, ontwikkeling en opleidingen zijn bij ons net zo belangrijk als de koffie, een goed gesprek met je leidinggevende en een goede werkomgeving. Wie bij ons werkt kan rekenen op steun van collegas, een leidinggevende die faciliteert, korte lijnen met het bestuur en management en een uitdagende werkomgeving. Wij zijn op zoek naar enthousiaste en talentvolle medewerkers die zich herkennen in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.

Gespreksinformatie

De beoordeling verloopt in meerdere stappen:

  1. Beoordeling CVs op minimumeisen: Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.
  2. Selectie tien (10) CVs: De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria. De tien (10) best scorende kandidaten worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
  3. Uitnodiging voor een selectiegesprek: De opdrachtgever beoordeelt de geselecteerde CVs op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
  4. Selectiegesprek: In het selectiegesprek, gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie, wordt getoetst of de kandidaten voldoen aan het profiel en de competenties. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort, wordt stap drie herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet aan het profiel.

De gesprekken bij de gemeente worden nog ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht aan de ondernemer mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. De uitvoering van de werkzaamheden vindt plaats onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Baarn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Dit houdt in dat de opdracht niet geschikt is voor een ZZP'er.

Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Het aangeboden uurtarief is exclusief btw en inclusief fee van de externe administratieve broker en reiskosten woon- en werkverkeer.

CV-eisen: Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do - Vr.

Overige informatie: Opdrachtnemer is op grond van het integriteitsbeleid van de Opdrachtnemer verplicht om uiterlijk een maand na aanvang werkzaamheden aan Opdrachtgever een voor de functie relevante Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen. Op het moment van overleggen mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden. Opdrachtnemer zal nagaan of structurele aanwezigheid op het kantoor van de opdrachtgever noodzakelijk is teneinde het aantal reiskilometers, indien mogelijk, te beperken. Opdrachtnemer zal correspondentie en adviesproducten zoveel mogelijk digitaal aanleveren. Indien de adviesproducten in hardcopy moeten worden aangeleverd worden deze stukken zoveel mogelijk dubbelzijdig en op duurzaam papier (voorzien van een van de volgende keurmerken; Milieukeur, Europees Ecolabel, Nordic Swan, Blaue Engel of gelijkwaardig) geprint.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr