Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Onderwijs - Senior beleidsadviseur Onderwijs

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

8 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

9 dec 2025
Opdracht tarief 135Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In de functie van senior beleidsadviseur Onderwijs zet jij je in om beleid te ontwikkelen en te realiseren. Beleid dat een bijdrage levert aan het realiseren van onze missie: het bevorderen van en optimale schoolloopbaan voor alle Amsterdamse kinderen in de basisschoolleeftijd. Je hebt een scherp oog voor ontwikkelingen in en rondom de onderwijssector en kunt goed inschatten of wij hier een rol in kunnen of moeten spelen. Je werkt samen met collegas aan inclusief onderwijs en aan onderwijshuisvestingsbeleid. In jouw functie heb je nauw contact met onderwijsinstellingen in de stad.

Werkzaamheden of verantwoordelijkheden:

In de functie:

  • Ben je samen met collega's verantwoordelijk voor onderwijshuisvestingsbeleid.

  • Stimuleer je actief de beweging naar inclusief onderwijs voor basisscholen in de stad met onderwijspartners.

  • Zorg je dat ondersteuningsnetwerken rond de basisscholen stevig staan, waarbij je oog hebt voor de verbinding met ouders en de wijk. Samen met collegas van de Amsterdamse Familiescholen werk je zo aan inclusieve pedagogische allianties.

  • Werk je aan de versteviging van de positie van brugfunctionarissen hierbinnen.

  • Zorg je dat in het onderwijshuisvestingsbeleid ruimte wordt geboden aan inclusieve scholen.

  • Zorg je voor het monitoringsproces op de ambitieagenda voor passend onderwijs en jeugdhulp 2023-2027.

  • Werk je mee aan de bestuurlijke afstemming over de ambitieagenda richting bestuurders uit het veld vanuit onderwijs en jeugdhulp, betrokken wethouders en de Gemeenteraad.

Onderstaan een korte opsomming van de werkzaamheden:

  • Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van onderwijsbeleid, vaak in nauwe samenwerking met andere afdelingen binnen de gemeente.

  • Het schrijven van bestuurlijke adviezen, adviseert de wethouder, behandelt raadsvragen en bereidt raadsbehandelingen voor.

  • Je bent gesprekspartner voor de Amsterdamse onderwijsinstellingen, je onderhoud subsidierelaties en signaleert eventuele knelpunten. Indien mogelijk los je deze zelf op of je escaleert indien nodig.

  • Zorgdragen voor periodieke terugkoppeling over voortgang en resultaten aan collegas en de teammanager.

  • Kennis van buiten naar binnen halen (goede praktijkvoorbeelden, landelijke ontwikkelingen, ervaringen in andere steden en van andere gemeenten).

  • Daar komt bij dat je in springt bij diverse taken en opdrachten binnen het team, hierbij werk je samen met verschillende collega's.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam (KO).
  • De kandidaat moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Een motivatie van maximaal 1 A4 waarom de kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van het certificaat/diploma - [X]. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. De kandidaat moet het document meenemen naar het interview ter controle.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met politiek bestuurlijk advisering binnen een overheidsinstelling. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aan werkervaring als beleidsadviseur. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met politiek-bestuurlijke advisering of advisering van besturen in de publieke sector. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van het certificaat/diploma - [X]. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. De kandidaat moet het document meenemen naar het interview ter controle.

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van Onderwijshuisvesting. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van beleid op het gebied inclusief onderwijs. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring als beleidsadviseur binnen de gemeente Amsterdam. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Inventiviteit

  • Omgevingsbewustzijn     

  • Samenwerken   

  • Resultaatgerichtheid

  • Overtuigingskracht      

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De
opdrachtgever(s)
Je komt te werken binnen de directie Onderwijs en wordt onderdeel van het team Primair Onderwijs. Het team bestaat uit 24  medewerkers. En het mooie is: geen twee collega’s zijn hetzelfde. We verschillen qua niveau, leeftijd, ervaring en in denken. Maar dit hebben we gemeen: onze gedrevenheid en collegialiteit. Samen zetten we de schouders onder het bevorderen van maximale kansen voor alle jongeren in de stad. Dat doen we onder andere door te investeren in de kwaliteit van het onderwijs via de lerarenagenda, het kansengelijkheidsbeleid en de MBO-Agenda. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor het beleid op het terrein van leerlingenvervoer, onderwijshuisvesting en schoolveiligheid. Je krijgt de ruimte om thuis te werken, maar het liefste zien we je in deze mooie functie op kantoor. We werken minimaal 2 dagen in de week op kantoor. Wij werken aan de Amstel, op het stadhuis. En zeg nou zelf: is er een mooiere werkomgeving dan langs de grachten van Amsterdam?

Gespreksinformatie

Een interview maakt deel uit van het selectieproces. Er worden 3 kandidaten uitgenodigd voor een interview. De planning van de interviews is nader te bepalen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Algemene informatie over de opdracht
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver.

Werklocatie: Amstel, 1, 1011PN, AMSTERDAM

Inschrijversvereisten (Wet DBA):

  • Loonbelasting en werknemerspremies afdragen (en hiermee verzekerd zijn binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert.

  • Een werkgeversgezag hebben tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert).

  • Voldoen aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI.

De gemeente kan Inschrijver verzoeken om schriftelijk aan te tonen dat Inschrijver voldoet aan bovenstaande punten.

Communicatie over de offerteaanvraag:
Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag. Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

Te verstrekken informatie kandidaat:
Naam, telefoonnummer en privé e-mailadres van de kandidaat. Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging.

Te verstrekken informatie leverancier:
Naam Bedrijf (Inschrijver), naam contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon, e-mailadres van de contactpersoon, volledige naam tekenbevoegd persoon, functie tekenbevoegde persoon, straat + huisnummer, postcode + plaats.

Van toepassing zijnde overeenkomst:
Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing.

Documenten van toepassing op de opdracht:
Inschrijver heeft bij het kwalificeren voor het Dynamisch Aankoop Systeem van de gemeente haar bedrijfsgegevens, het Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis ingediend. Alle ingevulde bedrijfsgegevens en documenten dienen up-to-date te zijn. Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver dient te blijken dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht).

Wet Waadi:
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Uw organisatie dient in het kader van de Wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.

Referentie:
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat (organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon). De organisatie die een offerte indient mag zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. De referent dient op de hoogte te zijn.

Tariefcondities:
Het uurtarief (exclusief BTW) is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd. De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr