Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Onderwijs - Beleidsadviseur Onderwijs, Armoede en Jeugd

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

8 jun 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

9 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 24 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In de functie van beleidsadviseur Onderwijs, Armoede en Jeugd zet jij je in om beleid te ontwikkelen en te realiseren. Beleid dat een bijdrage levert aan het realiseren van onze missie: het bevorderen van en optimale schoolloopbaan voor alle Amsterdamse kinderen in de basisschoolleeftijd. Je hebt een scherp oog voor ontwikkelingen in en rondom de onderwijssector en kunt goed inschatten of wij hier een rol in kunnen of moeten spelen. Je werkt samen met collega’s aan de opgave Onderwijs, Armoede en Jeugd. In jouw functie heb je nauw contact met onderwijsinstellingen in de stad.

In de functie: Ben je verantwoordelijk voor het beleid op het gebied van passend onderwijs, Hoogbegaafdheid & Dyslexie in het primair onderwijs. Werk je mee aan het realiseren van inclusieve ontwikkelplekken voor jonge kinderen in stad, zodat alle kinderen – ook als ze veel zorg nodig hebben – in hun eigen buurt naar de basisschool kunnen gaan. Werk je samen met collega’s aan inclusieve pedagogische allianties rond de scholen. Organiseer je overleggen en bijeenkomsten om met collega’s en partners uit onderwijs, jeugdhulp, welzijn en bestaanszekerheid samen uitvoering te geven aan de ambitieagenda voor passend onderwijs en jeugdhulp.

Werkzaamheden
In jouw functie heb je nauw contact met onderwijsinstellingen in de stad. Onderstaan een korte opsomming van de werkzaamheden:

  • Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van onderwijsbeleid, vaak in nauwe samenwerking met andere afdelingen binnen de gemeente.

  • Het schrijven van bestuurlijke adviezen, adviseert de wethouder, behandelt raadsvragen en bereidt raadsbehandelingen voor.

  •  Je coacht minder ervaren collega’s in hun rol en draagt bij een goede samenwerking tussen de collega’s.

  •  Je hebt gesprekken met schoolbesturen en collega’s van de afdeling maatschappelijke voorzieningen m.b.t. de huisvesting in een specifiek gebied.

  • Zorgdragen voor periodieke terugkoppeling over voortgang en resultaten aan collega’s en de teammanager.

  •  Kennis van buiten naar binnen halen (goede praktijkvoorbeelden, landelijke ontwikkelingen, ervaringen in andere steden en van andere gemeenten).

  • Daar komt bij dat je in springt bij diverse taken en opdrachten binnen het team, hierbij werk je samen met verschillende collega’s.

Eisen

  • Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De kandidaat moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • U dient in maximaal 1 A4 aan te geven waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met politiek bestuurlijk advisering binnen een overheidsinstelling of advisering van besturen in de publieke sector. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aan werkervaring als beleidsadviseur. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van Inclusief Onderwijs. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van beleid op het gebied van Onderwijs en Jeugd. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring als beleidsadviseur binnen de gemeente Amsterdam. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Inventiviteit   

  • Omgevingsbewustzijn   

  • Samenwerken   

  • Resultaatgerichtheid   

  • Overtuigingskracht    

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De
opdrachtgever(s)
e komt te werken binnen de directie Onderwijs en wordt onderdeel van het team Primair Onderwijs. Het team bestaat uit 24  medewerkers. En het mooie is: geen twee collega’s zijn hetzelfde. We verschillen qua niveau, leeftijd, ervaring en in denken. Maar dit hebben we gemeen: onze gedrevenheid en collegialiteit. Samen zetten we de schouders onder het bevorderen van maximale kansen voor alle jongeren in de stad. Dat doen we onder andere door te investeren in de kwaliteit van het onderwijs via de lerarenagenda, het kansengelijkheidsbeleid en de MBO-Agenda. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor het beleid op het terrein van leerlingenvervoer, onderwijshuisvesting en schoolveiligheid. Je krijgt de ruimte om thuis te werken, maar het liefste zien we je in deze mooie functie op kantoor. We werken minimaal 2 dagen in de week op kantoor. Wij werken aan de Amstel, op het stadhuis. En zeg nou zelf: is er een mooiere werkomgeving dan langs de grachten van Amsterdam?

Gespreksinformatie

Planning interviews: nader te bepalen

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr